Skip to content

Voor even mocht ik juf Lisette zijn bij IKC de Bongerd

Redactie
11 oktober 2020 | 11:00

Advertentie

IKC de Bongerd vroeg mij gastlessen te geven op school, die pasten bij het thema ‘Sociale emotionele omgang’. Een thema waarop ik makkelijk kon inhaken met Mindfulness. Een van die gastlessen ging over vriendelijkheid.

Juf Lisette

In een kringgesprek nodigde ik de leerlingen uit om op een aantal vragen en stellingen te reageren. Hieruit ontstond een levendig kringgesprek waaraan ook de leerkrachten deelnamen. Een aantal van die vragen waren:

  • Waaraan denk je als ik het heb over (on)vriendelijkheid?
  • Hoe kan ik aan jou zien dat je vriendelijk bent?
  • Hoe voelt het in je lijfje als iemand vriendelijk tegen je doet?
  • Betekent vriendelijk zijn dat je altijd overal met ‘ja’ op moet antwoorden?
  • Kun je ook vriendelijk zijn voor spullen?
  • Doe je weleens extra vriendelijk tegen iemand omdat je van diegene iets wilt hebben of wilt dat hij voor je doet?
  • Ben je altijd vriendelijk voor jezelf? Hoe ziet die vriendelijkheid voor jezelf eruit? Wanneer ben je weleens onvriendelijk voor jezelf?

Er kwamen voorbeelden over vriendelijk zijn voor elkaar. Zoals iemand helpen als deze is gevallen, in plaats van ernaast staan te lachen. Voorbeelden over maatje zijn op school, waar kinderen elkaar helpen met hun schoolwerk.
Vriendelijk zijn voor de natuur door geen plastic in de natuur achter te laten.

Vriendelijk zijn voor dieren door aardig voor ze te zijn. Ook werd vriendelijkheid voor de hele wereld genoemd, waarbij grootse gebaren werden gemaakt en iedereen opeens ernstig ging kijken en knikte. Ik was onder de indruk. Mooi om te zien wat er gebeurt als ze eenmaal doorhebben wat er met vriendelijkheid wordt bedoeld. En opmerken hoeveel impact een vriendelijk gebaar heeft.

Hoe zit het dan met (on)vriendelijkheid voor spullen? Er werden voorbeelden gegeven over omgaan met speelgoed, pennen, potloden en andere spullen. Toen was de doorsteek naar respectvol omgaan met die spullen een inkoppertje. Soms gaat het weleens mis, zo werd er in groep 3-4 verteld. Zoals op momenten dat je héél erg boos bent en niet meer weet wat je doet. En het speelgoed, met geweld, in een hoek van de kamer belandt. Boosheid kan al snel plaatsmaken voor verdriet, als blijkt dat het speelgoed kapot is. Het verdriet wordt nog groter als ouders boos reageren, en niet zien dat je ook verdrietig bent.

Voor jezelf vriendelijk zijn maakte heel wat los bij de kinderen.

Bijvoorbeeld jezelf steeds de schuld van iets geven, terwijl dit niet jouw schuld is, werd er geopperd. Op dat moment viel er even een stilte.
Er kwamen ook voorbeelden van onaardige dingen tegen jezelf zeggen zoals: Ik ben dom. Ik ben stom. Ik ben lelijk. Ze vinden mij niet leuk.
Op mijn vraag of het ook echt waar is dat je dom bent, barstten de kinderen spontaan in lachen uit en riepen: ‘Nee’. Ze hadden helemaal gelijk. Natuurlijk was dat niet waar. En die spontane lach is nu precies het allerbeste medicijn als reactie op dat stemmetje dat soms allerlei onzin tegen je zit uit te kramen.  

Vriendelijkheid kun je leren door te beginnen met aardig te zijn voor elkaar.

Genoeg gepraat. Tijd om zelf te ervaren om vriendelijk te zijn voor een ander, door iets aardigs te vertellen over die ander. Én om vriendelijkheid te ontvangen.

Je kunt iets aardigs zeggen over iemand. Bijvoorbeeld, je hebt een mooie trui aan. En ook, ik vind dat je goed kunt voetballen. Ik speel graag met je. Ik vind dat jij slim bent. Ik vind jou lief. Ik vind jou aardig. Ik vind jou grappig. Ik vind het fijn dat jij mijn maatje bent.
We werkten met drie groepen. Er werd geschreven, getekend en geknipt. Vervolgens maakten we een kring. In een van mijn groepjes stond een troon. Telkens mocht er een kind op die troon plaatsnemen terwijl de anderen hun vriendelijkheid aanboden. In een andere groep stond geen troon en werd er minder geschreven en getekend, maar gaven de kinderen op een speelse wijze complimenten aan elkaar.

Dan zie je dat het zelfs voor kinderen niet zo vanzelfsprekend is om vriendelijkheid te kunnen ontvangen. Een vriendelijkheid uitdelen in de vorm van iets aardigs zeggen over de ander was niet zo moeilijk. Maar een compliment in ontvangst nemen is toch anders. Een van de kinderen zei hierover: ‘Ik vond het erg leuk om te doen, maar soms ook een beetje ongemakkelijk. Want tja…. dan komen daar ineens een heleboel klasgenootjes voor je staan en iedereen zegt iets aardigs tegen je.’

Later hoorde ik een van de ouders zeggen dat hun kind die dag stralend en vrolijk uit school thuis was gekomen en verteld had over de complimenten. Yessss, denk ik dan. Dit is waar ik het voor doe en dan voel ik dankbaarheid voor de mooie samenwerking met alle leerkrachten. Ieder zijn vak…! En door gebruik te maken van elkaars expertises blijkt dat je iets moois kunt neerzetten. Mooie lessen over Mindfulness in praktijk.

Heb je interesse in de nieuwsbrief van Praktijk Jij bent Oké klik dan hier.

Agenda
Mini retraite 25 oktober
Ont-Moeten 02 november
Introductie Naar het hart van Mindfulness 04 november

– Lisette –

In de rubriek ‘Mindfulness’ schrijft Lisette Poell over haar werk in de praktijk ‘Jij bent Oké’. Ze geeft tips hoe Mindfulness te integreren is in het dagelijks leven. Lisette is gediplomeerd coach/counselor en Mindfulness Based Cognitive Therapist/trainer. Naast (online) coaching geeft ze trainingen en workshops op het gebied van Mindfulness, communicatie en intuïtief schrijven. Ze werkt vanuit verschillende locaties. In haar werk betrekt ze, waar mogelijk, de natuur. Nieuwsgierig geworden? Kijk op de website www.jijbentoke.nl  en ook op Facebook , LinkedIn en ook op Instagram. Je vindt haar profiel ook op coachfinder, een initiatief van Psychologie Magazine. Heb je een vraag of opmerking stuur me een mail.

Advertentie

Er zijn nog geen reacties geplaatst.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Advertentie

De sfeervolle Raadzaal van Museum W
Cultureel Lint op 22 september
18 september 2024 | 18:00
Toekomst Sportpark Ospel-1
Hoe ziet het sportpark er over 10 jaar uit?
18 september 2024 | 17:09
1Overlijdensbericht Theu Ramaekers
Evers Uitvaartverzorging
 
18 september 2024 | 17:00
Kessels Installaties zorgt voor een warme overdracht Stockmans Installatieburo
Overname Stockmans door Kessels Installaties
18 september 2024 | 16:34

Advertentie