Enkele dagen geleden vermeldde we al het feit dat bezorgde reizigers een petitie zijn gestart n.a.v. het nieuws dat NS vanaf 2026 minder vaak wil gaan stoppen in Weert en dat daarmee mogelijk ook de intercity status van Weert onder druk komt te staan.
Behoud Station Weert
Vandaag werd deze petitie door initiatiefnemer Erwin Pellemans uit Nederweert aangeboden aan Magdalena Piotrowska, Regiodirecteur Zuid van de NS. In het bijzijn van wethouder Hans Fuchs van mobiliteit en raadslid Jurrella Kleinmoedig van Weert lokaal.
NS lichtte nogmaals toe waarom zij vanaf 2026 minder vaak zullen gaan stoppen in Weert, vooralsnog alleen op vrijdagen, zaterdagen en zondagen. Op die dagen zal de intercity trein station Weert 1 of 2 x per uur voorbij gaan rijden. Dit in verband met werkzaamheden in Vught waar een deel van het spoor ondertunneld zal gaan worden. Deze werkzaamheden gaan in totaal 7 jaar duren.
Ook na de gesprekken met het college van B&W vanochtend en de met initiatiefnemers van de petitie, ziet NS geen andere mogelijkheden dan de opgelopen vertraging in Vught te compenseren door station Weert voorbij te rijden. Dat zo in de dienstregeling van 2026 worden opgenomen. Wel zullen zij gedurende de 7 jaren op verschillende momenten gaan kijken of er zich toch nog andere mogelijkheden voordoen om dit op een andere wijze in te passen in de dienstregeling.
NS deed wel de toezegging dat Weert haar intercity status zal behouden en dit niet als een opmaat naar het verdwijnen van deze status moet worden gezien. Wel gaf NS aan dat de regio Weert zich moet realiseren dat zij qua treinaanbod nu al meer hebben dan waar zij puur qua omvang van de regio en het aantal inwoners recht op hebben. Ook na de ingeperkte dienstregeling heeft station Weert nog altijd een bevoorrechte positie, zo benadrukte de Regiodirecteur Zuid.
Initiatiefnemer Erwin Pellemans is blij dat de NS serieus naar de zorgen van de reizigers heeft willen luisteren. Wel is hij teleurgesteld dat de NS geen andere oplossingen ziet om dit in te passen in de dienstregeling. Hij zegt blij te zijn met de toezegging dat Weert haar intercity status behoudt, maar de opmerking mbt de “luxepositie” van de regio Weert geeft volgens Erwin aan dat we waakzaam moeten blijven dat deze positie in de toekomst niet nog verder wordt uitgekleed.
De petitie kun je hier nog ondertekenen.
2 Reacties
Er zijn mensen die graag willen reizen met de trein.
De trein zorgt voor minder verkeer op de weg
en minder stress. Ze wilde het station in Maarheeze
toen ook weg doen maar het is er nog.
Ook het station in Weert zal blijven.
In de dienstregeling van 2026 rijdt ieder uur vanuit Heerlen een intercity richting Utrecht/Amsterdam wat nu niet het geval is, daardoor blijft Weert op dezelfde frequentie.