Op de tafel ligt een stapeltje ongeopende enveloppen. Samen met de hulpvrager open je die één voor één. Je maakt stapeltjes. Facturen en aanmaningen bij elkaar. Brieven apart. Als vrijwilliger van de Thuisadministratie Weert en Nederweert help je mensen die vastlopen in hun financiële administratie.
Thuisadministratie
Steeds meer mensen weten de gratis dienstverlening van Punt Welzijn te vinden. Om alle aanvragen in behandeling te kunnen nemen, is het team op zoek naar vrijwilligers die de schouders eronder willen zetten. Iets voor jou?
Zelfredzaam
“Een financieel probleem begint vaak klein, maar wordt snel groter als je niet oplet. Op een gegeven moment weten de mensen niet meer wat ze moeten doen of waar te beginnen. We helpen ze weer zelfredzaam te worden”, vertellen Carla, Leo, Ghizlaine, Roger, Debbie en Nienke. Allemaal vrijwilligers van Thuisadministratie Weert en Nederweert. Als belangrijkste kenmerk noemen ze het echt contact maken, luisteren en een vertrouwensband opbouwen. Daarna komt het verzamelen van gegevens om een overzicht te krijgen van de financiële situatie en het aanbrengen van structuur. “Wij willen de problemen bij de bron aanpakken zonder daarbij te oordelen.”
Voor iedereen
In de praktijk kunnen zich allerlei situaties voordoen. Zoals een schuld bij de Belastingdienst, aanvragen energietoeslag, drie maanden huurachterstand, niet met geld of computer kunnen omgaan, afsluiting van het water dan wel bijna uit huis worden gezet. “We zijn er voor iedereen ongeacht leeftijd of afkomst. De jongste hulpvrager is achttien en de oudste dik in de tachtig. Het mooiste is als mensen zich bij ons melden voordat ze in de problemen komen.”
Vrijwilligster Ghizlaine
Zo hielp vrijwilligster Ghizlaine een dame die een DigiD wilde aanvragen via de computer. DigiD heb je nodig om met overheidsinstanties digitaal te kunnen communiceren. Het lukte de vrouw niet vanwege een verkeerde activeringscode. “We zijn samen achter de computer gaan zitten en ik heb laten zien hoe het werkt. Uiteindelijk heeft de dame zelf de DigiD aangevraagd via de computer.” Ghizlaine is zo’n twee jaar vrijwilligster bij de Thuisadministratie. Ze volgt een thuisstudie Schuldhulpverlening. “Ik wilde iets doen wat bij mij past. Ik vind het fijn om gestructureerd te werken en mensen te helpen.” Ghizlaine luistert en probeert de problemen te begrijpen zonder te pamperen. “Vaak helpt het om de ernst van de situatie duidelijk te maken.” Blij wordt ze van de opluchting die op de gezichten van de mensen verschijnt. “Ze zijn zo dankbaar.”
Vrijwilligster Carla
Een lange staat van dienst heeft coördinator Carla. Zij is al vele jaren actief bij de Thuisadministratie. Carla begon als vrijwilligster bij de stichting Humanitas en maakte de doorstart mee naar een zelfstandige stichting. Sinds vijf jaar is deze stichting ondergebracht bij Punt Welzijn. Carla heeft een tijdje thuisgezeten. “Ik zag de vrijwilligersvacature langskomen en dacht dit is wat ik zoek.” Het bevalt haar goed. “Vooral omdat we als team zelfstandig kunnen werken.” Samen met vrijwilliger Leo coördineert ze de taken, brengt vrijwilligers in contact met de hulpvragers en houdt het overzicht. Haar kennis van de wet- en regelgeving en haar ingang bij instanties komen goed van pas. “Ze is recht voor haar raap, maar heeft een hart van goud”, aldus Leo.
Vrijwilliger Leo
Laatst kwam Leo een man tegen die hij een paar jaar had begeleid. Het was hem gelukt om in twee jaar tijd de financiën weer op orde te krijgen. “Als je hoort dat hij nu onder bewindvoering uit is, geeft dat zoveel voldoening.” Leo is ongeveer vierenhalf jaar als vrijwilliger actief bij de Thuisadministratie. Hij heeft bij een grootwinkelbedrijf gewerkt, met jong en oud. “Computerwerk en werken met cijfers vind ik leuk om te doen.” Al snel werd Leo bevorderd tot coördinator. Als coördinator koppelt hij vrijwilligers aan de mensen die hulp vragen. Het is belangrijk dat er een klik is tussen de vrijwilliger en de deelnemer. “Geen enkele deelnemer is hetzelfde en iedere situatie is anders. Verder is het zo dat alles wat hier wordt besproken, hier blijft.” Plezier haalt Leo uit het samen voor elkaar krijgen dat iemand zijn financiën weer op orde heeft. “Je ziet ze opbloeien.”
Vrijwilligster Nienke
Nienke heeft als alleenstaande moeder altijd zelf haar financiële administratie gedaan. Na haar vervroegd pensioen wilde ze wat nuttigs doen. “Ik ging kijken op een Open dag en ben er gebleven.” Als vrijwilligster ging ze aan de slag bij Humanitas, stapte vervolgens over op een zelfstandige stichting en vandaar naar de Thuisadministratie van Punt Welzijn. Net als Carla is ook Nienke al ongeveer 10 jaar actief binnen de Thuisadministratie. Sinds een jaar doet ze ook kantoorwerkzaamheden tijdens de inloopuren. “Je ziet veel mensen en het is gezellig. Het contact met de deelnemers en de andere vrijwilligers geeft veel voldoening.”
Vrijwilligster Debbie
Debbie is zo’n drie jaar vrijwilligster bij de Thuisadministratie. Eerst als coördinator en nu begeleidt ze een dame met haar administratie. Daarvoor heeft ze gewerkt met mensen met een beperking. Debbie vindt het fijn dat ze mensen inhoudelijk verder kan helpen. “Zoals met het ordenen en structuur aanbrengen. Ik word blij van cijfertjes en vind het heerlijk om zinvol voor iemand anders bezig te zijn.”
De deur van de Thuisadministratie Weert en Nederweert staat altijd voor iedereen open. Ook voor jou!
Heb je hulp nodig?
Loop gerust binnen tijdens het spreekuur op woensdag van 10.00 tot 12.00 uur in het Cwartier-1e verdieping, Beekstraat 54 in Weert. In Nederweert kunnen mensen terecht op iedere eerste dinsdag van de maand van 10.00 tot 12.00 uur in Bibliocenter Nederweert, Lambertushof 34.
Vrijwilliger worden?
Heb je interesse om als vrijwilliger het team Thuisadministratie te komen versterken? Mail naar thuisadministratie@puntwelzijn.nl of bel 0495-697900 en vraag naar Joran Bijl.








Er zijn nog geen reacties geplaatst