Skip to content

Historisch besluit over N266/N275

Redactie
9 juni 2020 | 12:14

Advertentie

Vorig jaar nam de gemeenteraad op 9 juli een besluit over de provinciale wegen. Na een nieuw onderzoek met veel inbreng van inwoners en belangengroeperingen sprak de gemeenteraad uit liever een opwaardering en aanpassing te zien van de huidige N266 en N275, dan het aanleggen van een veel duurdere randweg.

D66

Nu is ook de provincie zo ver dat ze met dit voorstel kunnen instemmen. De provincie was bezig met een forse bezuinigingsronde op de provinciale wegen. Hoewel het nieuwe voorstel al goedkoper was dan het gereserveerde budget voor een randweg, stelde gedeputeerde Hubert Mackus voor om ook op het nieuwe voorstel zwaar te bezuinigen. Dit was voor ons onacceptabel. Vanuit Nederweert hebben we een flinke lobby gevoerd tegen deze bezuinigingen en om het nieuwe voorstel helemaal uit te voeren. Wethouder Henk Cuijpers heeft hierbij veel werk verzet en alle partijen in Provinciale Staten gesproken. Ook ambtenaren, verschillende inwoners en raadsleden hebben de lobby ondersteund. Vanuit D66 (zowel lokaal als provinciaal) is onze inzet ook steeds volledige uitvoering van het nieuwe plan geweest.

Unanieme steun in de provincie
Ondanks de kleine aanpassingen zijn we blij dat op 29 mei Provinciale Staten eindelijk unaniem haar steun uitsprak voor het akkoord dat wethouder Cuijpers en gedeputeerde Mackus hebben bereikt. Het mag een klein wonder worden genoemd dat er binnen Provinciale Staten eindelijk eensgezindheid is op dit onderwerp.

Als gezamenlijke D66 fracties hadden we nog een drietal opmerkingen bij het voorstel: flitspalen op de N266, versnelde aanleg en geen verkapte bezuiniging op fietsvoorzieningen.

Flitspalen op de N266
De kleine aanpassingen aan het plan zorgen voor een onveiligere situatie op de N266. De snelheidsremmende maatregelen zijn uit het voorstel gehaald en een geplande rotonde bij de Schoolstraat is vervangen door stoplichten. Wij hebben opgeroepen om bij de stoplichten op de N266 flitspalen te plaatsen. Deze flitspalen moeten niet alleen controleren op snelheid, maar ook op rood licht. Dit maakt het veiliger voor overstekende voetgangers en fietsers. Hier hebben we al vaker om gevraagd en deze vraag hebben we nu opnieuw gesteld.

Versnelde aanleg (van fietsvoorzieningen)
Veel bouwprojecten worden eerder uitgevoerd om de bouw te stimuleren tijdens de huidige coronacrisis. We hebben opgeroepen om ook vaart te maken met dit project. Dat is niet alleen om de bouw te stimuleren, maar juist voor de verkeersveiligheid. Hoe eerder de al vele jaren beloofde fietsbrug bij McDonald’s wordt aangelegd, hoe beter.

Geen verkapte bezuiniging op fietsvoorzieningen
In het plan is een fietstunnel opgenomen onder de N275 bij Staat. Hiermee wordt de oude fietsroute langs het kanaal naar Weert in ere hersteld. Vanuit de provincie is nu voorgesteld om te onderzoeken of deze tunnel vervangen kan worden door een extra fietsbrug over het kanaal tussen de Pannenweg en Steer. We begrijpen dat dit onderzocht wordt. We hopen echter dat van uitstel geen afstel komt en het toch een verkapte bezuiniging is.. De geplande fietstunnel is ook een belangrijk veiliger alternatief voor de oversteek bij de Lindenstraat, vandaar wij hier op blijven inzetten.

Vernoem een brug naar wethouder Cuijpers
Tijdens de behandeling van het voorstel op 29 mei was er veel lof voor het harde werk van wethouder Cuijpers. Gedeputeerde Carla Brugman en SP-fractievoorzitter Marc van Caldenberg stelden voor om de naam van Henk Cuijpers te verbinden aan een fietsbrug of -tunnel. Wij vinden dit een mooi idee en steunen het graag. 

Denk mee, doe mee, word lid!
We vinden het altijd fijn als mensen ons willen steunen of mee willen denken. Opmerkingen, vragen of ideeën zijn altijd welkom. Met uw steun kunnen wij een nog krachtiger geluid laten horen in Nederweert en in het Gouvernement.

U kunt ons mailen op martin.vanmontfort@d66nederweert.nl en leonvaessen@d66limburg.nl

Martin van Montfort
Fractievoorzitter D66 Nederweert

Leon Vaessen
Lid Provinciale Staten D66 Limburg

Advertentie

7 Reacties

  1. Een heel positief bericht van D66 en wat een mooie suggestie vanuit het gouvernement. We zijn trots op wat ons Henk voor Nederweert heeft betekend. Wel heel vreemd dat onderstaand bericht dat de politieke partij JAN Nederweert al op 30 mei plaatste nooit op Nederweert24 heeft gestaan. Op mij komt het over alsof de redactie van Nederweert24 politiek gekleurd is.

    Na jarenlange discussie over de knelpunten van de N266 en N275 heeft de Provincie Limburg nu de knoop doorgehakt. Alle statenfracties steunden unaniem het voorstel voor uitvoering van het alternatieve tracé. Daarmee is een randweg in Nederweert van de baan en kunnen we nu de knelpunten gaan aanpakken. Dit met als doel om de verkeersveiligheid en bereikbaarheid rond de provinciale wegen in Nederweert te verbeteren. De fractie JAN heeft afgelopen dinsdag het College van BenW verzocht om de snelheid van verkeer bij de verkeerslichten eruit te halen door het aanbrengen van flitspalen. Ook in de provincie was er bij enkele statenfracties steun voor dit idee. Vanuit het gouvernement is aan Nederweert nog de suggestie gedaan om de naam van onze recent overleden wethouder Henk Cuijpers aan een brug te verbinden. Daar word je toch even stil van…..

  2. Voorlopig geen Randweg, Wat een gemiste kans!
    Hopen dat een volgend college de misstappen van dit “eendagsvlieg college” nog recht kan zetten.

  3. Allereerst ben ik het met Roy eens wat de gemiste kans betreft. De boodschap van D66 is in mijn beleving er een van herhaalde berichtgevingen. Wanneer komt er daadwerkelijk eens daadkracht uit het college en zet men de provincie eens onder druk. Alle verkeersmodellen die gepresenteerd zijn om aanleg van de Randweg uit te sluiten, kunnen volgens mij de prullenbak in. De drukte op de N266 neemt zienderogen toe, zelfs de coronacrisis lijkt hier geen enkele invloed op te hebben. De snelheden van het verkeer tussen het gedeelte rotonde Hoebenakker en brug 15 lijken vaak in geen verte meer op de 50 km per uur, die er toegestaan is. En dan lees je ook nog dat de provincie de snelheidsbeperkende maatregelen uit het project heeft gehaald! Als men al een flitspaal wil plaatsen, doe het dan op dit gedeelte en zet borden neer die een waarschuwende tekst bevatten. Hiermee haal je wellicht ook de snelheid uit de benadering van de verkeerslichten aan brug 15. En…rustiger verkeer levert minder bijdrage aan het al in geruime mate aanwezige fijnstof in Nederweert.

  4. historisch besluit een historische fout zullen ze wel bedoelen.
    je ziet het huidig traject ondanks de corona steeds drukker worden.
    de sluiproute richting en op de Peelsteeg wordt steeds gevaarlijker en dit wordt na de aanpassingen nog erger.
    zeker als D66 ook nog eens begint te pleiten om het verkeer over het huidige traject te ontmoedigen.
    stoplichten en gelijkvloerse oversteken zorgen voor nog meer vertraging en opstoppingen, waardoor het sluipverkeer nog meer over kleine weggetjes binnen en buiten de kom zijn weg zal gaan vinden.
    Nee D66 een historische fout waar we nog vele jaren last van zullen hebben.
    toch iets om steeds aan D66 te denken als je weer vast staat.

    • @ Frans: Historische fout is inderdaad een nog meer correcte omschrijving als gemiste Kans..

  5. Zou fijn zijn als er een fietsbrug of of tunnel komt bij Steer.
    Dan kan je echt via de oude route langs de zuid Willemsvaart ,
    en een rustig fietspad naar Weert en terug.
    Ook voor de fietsers vanuit Ospel en Nederweert-Eind..
    Via Staat ligt de fiets tunnel, best dicht bij de fiets tunnel bij McDonalds.
    Zeker de naam Henk Cuijpers verbinden aan een tunnel, voor zijn
    Doorzettingsvermogen en fantastisch werk.

  6. Ach ja zoals de geschiedenis het beaamt,
    gebeurt dit alleen in het Nederweerts geschiedenis schrijven. Verder over de grens en toekomst kijken is er totaal niet bij .


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Advertentie

De sfeervolle Raadzaal van Museum W
Cultureel Lint op 22 september
18 september 2024 | 18:00
Toekomst Sportpark Ospel-1
Hoe ziet het sportpark er over 10 jaar uit?
18 september 2024 | 17:09
1Overlijdensbericht Theu Ramaekers
Evers Uitvaartverzorging
 
18 september 2024 | 17:00
Kessels Installaties zorgt voor een warme overdracht Stockmans Installatieburo
Overname Stockmans door Kessels Installaties
18 september 2024 | 16:34

Advertentie