Skip to content

Nederweert scoort goed in burgerpeiling

Redactie
27 januari 2020 | 15:00

Advertentie

Wat vind je als inwoner van Nederweert van de leefbaarheid in jouw dorp of buurt? En vind je dat de gemeente je voldoende betrekt bij het gemeentelijk beleid? Hoe ervaar je de dienstverlening van de gemeente? Deze en andere vragen kwamen aan bod in de burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl die de gemeente vorig jaar uit lieten voeren.

Elke twee jaar een burgerpeiling
Iedere twee jaar voert het onafhankelijke bureau PON in opdracht van de gemeente een grootschalige burgerpeiling uit, zo ook in 2019. In totaal vulden 517 respondenten de vragenlijst in. De vragen hebben betrekking op vier thema’s: woon- en leefklimaat, relatie inwoner-gemeente, welzijn & zorg en dienstverlening.

Goed beeld gekregen
Door alle reacties, ook door de antwoorden op de open vragen, hebben we een goed beeld gekregen van uw waardering. We kunnen de resultaten vergelijken met de resultaten van een aantal andere gemeenten met minder dan 25.000 inwoners. Deze gemeenten noemen we onze referentiegemeenten.

Hoge waardering voor woon- en leefklimaat
Verreweg de meeste inwoners oordelen heel positief over hun eigen buurt: 90% voelt zich thuis in de buurt. Buurtbewoners gaan op een prettige manier met elkaar om, vindt 84%. Er is voldoende groen in de buurt en er is weinig tot niets kapot in de openbare ruimte. Met de veiligheid in de buurt is het ook goed gesteld: 90% voelt zich meestal of altijd veilig. Deze cijfers zijn duidelijk hoger dan de cijfers van referentiegemeenten. Een grote meerderheid van de inwoners is tevreden of zeer tevreden met het aanbod van voorzieningen in Nederweert. Het meest gewaardeerd wordt het aanbod sportvoorzieningen en gezondheidszorgvoorzieningen. De respondenten zijn minder positief over de voorzieningen wat betreft het openbaar vervoer en over de parkeergelegenheid. De inwoners geven gemiddeld een 8,4 voor hun woongenot. Een respondent voegt toe: “Nederweert is een fijne gemeente om te wonen, veel voorzieningen aanwezig”.

Reacties op relatie inwoner-gemeente
Bijna de helft (45%) van de respondenten geeft aan dat de gemeente hen voldoende betrekt bij haar plannen, activiteiten en voorzieningen. Een even groot deel vindt dat inwoners en organisaties voldoende ruimte krijgen om ideeën en initiatieven te ontwikkelen. Bij referentiegemeenten zijn deze beide percentages gemiddeld 37%. Opvallend is dat veel respondenten aangeven geen mening te hebben over de vragen van dit thema.

Inwoners spreken zich uit over welzijn en zorg
Mantelzorg, vrijwilligerswerk en zelfraadzaamheid zijn belangrijke thema’s voor onze gemeente. Ruim 80% van de inwoners vindt dat zij voldoende contacten hebben met andere mensen. In 2017 was dit percentage 72%. Bijna 70% van de inwoners sport minimaal één keer per week. Vrijwilligerswerk wordt door 46% verricht, 42% heeft mantelzorg verleend. Nederweertenaren geven aan over het algemeen zelfredzaam te zijn: 82% bevestigt dit. 80% regelt gemakkelijk zelf hulp als dat nodig is.

Tevreden over de gemeentelijke dienstverlening
Circa twee derde (65%) van de respondenten heeft in de afgelopen twaalf maanden contact gehad met de gemeente. Dit contact verliep voornamelijk via de publieksbalie (58%), via internet (34%), telefonisch (32%) of via e-mail (27%). Inwoners waarderen de gemeentelijke dienstverlening vooral omdat de gevraagde informatie juist en volledig is, de medewerkers als deskundig worden gezien en omdat het eenvoudig is om een dienst aan te vragen of voor te leggen. Het digitaal aanvragen scoort een 7,8. Communicatie en voorlichting worden met een 7 gewaardeerd, referentiegemeenten scoren een 6,7.

Hoge score voor de publieksbalie
De gemeente liet ook een onderzoek uitvoeren aan de publieksbalie. Respondenten geven aan tevreden te zijn over de openingstijden van het gemeentehuis. Ze beoordelen álle onderdelen (bereikbaarheid, parkeergelegenheid, overzichtelijkheid, wachtruimte, wachttijd, deskundigheid) met cijfers tussen de 8,1 en 8,8. De vriendelijkheid van de medewerkers wordt zelfs met een 9 gewaardeerd. Opvallend is dat de wachttijden in het gemeentehuis duidelijk zijn afgenomen. In 2017 wachtte 80% langer dan 5 minuten; in 2019 was dit nog maar 37%. Het totaaloordeel voor het bezoek aan het gemeentehuis is een 8,4. In 2017 was dit een 7,6. De respondenten geven aan dat zij naast het baliecontact ook via internet (37%), e-mail (33%) en telefoon (28%) contact willen kunnen hebben met de gemeente.

Leren van de uitkomsten
De gemeente wil graag leren van de uitkomsten van deze burgerpeiling. De rapportage laat zien dat inwoners over veel zaken tevreden zijn. Daar gaat de gemeente mee door. Maar er zijn ook punten die aandacht en verbetering vragen. Waar mogelijk gaan ze daar dan ook mee aan de slag. Zo werd onder meer opgemerkt dat er veel ambtenarenjargon wordt gebruikt. De medewerkers van de gemeente zijn inmiddels gestart met schrijftrainingen om toegankelijker te gaan schrijven. Ook werd opgemerkt dat de avondopenstelling van het gemeentehuis vroeg eindigt. Inmiddels is deze openstelling van 16.30 tot 19.00 uur verschoven naar 18.00 tot 20.00 uur.

Meer informatie
De resultaten op gemeenteniveau zijn ook terug te vinden op www.waarstaatjegemeente.nl. Daar kun je de uitkomsten van de gemeente Nederweert vergelijken met die van andere gemeenten. In de eerste week van februari worden de laatste resultaten toegevoegd aan bovengenoemde site.

Lees hier het volledige rapport Burgerpeiling Nederweert 2017
Lees hier het volledige rapport Burgerpeiling Nederweert 2019

Advertentie

2 Reacties

  1. Wij van WC eend adviseren WC eend, hahahahahaha

  2. Ik wil er heel even wat anders aan toevoegen waar onze gemeente het heel goed mee doet.
    Zoals ikzelf de laatste tijd mijn vleugels uitspreid, spreid Nederweert zijn vleugels ook uit. Daar past deze foto goed bij.
    Je ziet en leest het op Nederweert 24 met de activiteiten die er de laatste tijd in onze gemeente zijn.
    De vrijwiliggers, de nieuwe beheerder en personeel van het gemeenschapshuis in Ospel. Daar hangen ze
    straks met de benen buiten. Het hele totaal plaatje van onze gemeente. Nederweert doet het niet verkeerd.
    Maar ik weet ook waar we het nog meer aan te danken hebben. Hier mag ieder zijn eigen oordeel over geven.
    Wij als Nederweertenaren laten onze gemeente niet afnemen door de Weertenaren.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Advertentie

5De top van de Mont Ventoux bereikt
Een week met een gouden randje
21 september 2024 | 16:10
2024_09_19 Gezellige muziek met een Peelsausje op het Peelpodium
Optreden ‘Sakkerdju’ bij buitencentrum De Pelen
21 september 2024 | 16:00
Burgernet-vermist1
Ze is dementerend en heeft het Syndroom van Down
21 september 2024 | 13:58
2024_09_21 Nieuwe startlocatie Heksenheuveltocht TWC Nederweert
Een sportieve uitdaging
21 september 2024 | 13:00

Advertentie