De gemeente Nederweert ruilt de leasedieselauto in voor drie elektrische autoâs. Daarmee kan het personeel vanaf 2019 een groot deel van de zakelijke kilometers duurzamer rijden. De gemeente is daarvoor een overeenkomst aangegaan met de Stichting Limburgs Elektrisch.
Proefrit
Vandaag ondertekenden burgemeester Henk Evers en Edward Bongers van de Stichting Limburgs Elektrisch de overeenkomst in het gemeentehuis en werden de eerste elektrische kilometers afgelegd.
Goed alternatief
Duurzaamheid is ook binnen de gemeentelijke bedrijfsvoering steeds meer gemeengoed. Elektrische autoâs zijn een prima alternatief voor het gebruik van de eigen auto en de diesel dienstauto. De elektrische autoâs worden in beginsel ingezet voor de opzichters, toezichthouders en facilitaire medewerkers. De inzet van elektrische autoâs betekent niet dat er helemaal geen dienstkilometers meer worden gemaakt met de eigen auto.
Autoâs en fietsen
âMet drie elektrische autoâs geven we als gemeente het goede voorbeeld en laten we zien dat we in elektrisch vervoer gelovenâ, aldus duurzaamheidcoördinator Hans van de Kerkhof. ”Het is ook een concreet voorbeeld dat past in onze duurzame ambities.” De leefbaarheidsregisseurs maken al gebruik van herkenbare âwitteâ elektrische fietsen. De facilitair medewerkers hebben nu nog een dieselauto ter beschikking. Dat verandert in 2019.
Laadpalen
Voor de elektrische autoâs worden drie laadpalen geplaatst op de parkeerplaats aan de Loverstraat. Daarmee is ook een eerste stap gezet naar mogelijk uitgebreidere laadinfra. De regering zet zodanig in op elektrisch rijden dat dit voor iedereen een betaalbaar alternatief wordt voor de fossiele brandstofauto. Het kabinet gaat uit van 1 miljoen elektrische voertuigen in 2025 en 3 miljoen in 2030. De elektriciteit voor deze autoâs moet beschikbaar komen via (publieke) laadpalen. Vanaf 2030 mogen alleen nog emissie-loze autoâs worden verkocht.
Ron1 zegt
Kan iemand mij uitleggen wat hier duurzaam is.
Of is dit de nieuwe infuus voor het rijk?