Skip to content

Jurriën Vissers Nederlands kampioen modelvliegen

Redactie
25 september 2018 | 17:00

Advertentie

Op het vliegveld van MVC Nederweert werd dit jaar de laatste van de serie van vier wedstrijden gevlogen in de klasse F3A-X (IMAC). In het dag klassement te Nederweert, de laatste van de vier wedstrijden, eindigde Timen Deprince (BE) op de 1e plaats en Jurriën Vissers op de 2e plaats. Omdat Jurriën de drie voorgaande wedstrijden op de eerste plaats eindigde (respectievelijk 19 mei Deelen, 2 Juni Ter Apel en 30 juni Stadskanaal) en de score van de drie beste wedstrijden tellen, heeft hij in het eind klassement met succes de landstitel voor het derde jaar achtereen volgend behaald. Op de 2e plaats eindigde Peter Scholte (Emmer Compascuum) en op de 3e plaats Andries den Otter (Leeuwarden).

Jurriën Vissers Nederlands kampioen modelvliegen
Evenals voorgaande jaren vloog Jurriën in de klasse A. Dit is de hoogste en daarmee zwaarste klasse binnen de F3A-X. 
In de A-klasse wordt het uiterste gevergd van piloot en toestel. Timing, rust, en controle is noodzakelijk in ieder stukje van het programma om het tot een goede vlucht te laten komen.

Het Nederlands kampioenschap is het totaal van de 4 wedstrijden. Er wordt gekeken naar het totaal aantal rondes dat dat jaar gevlogen is. Van dit totaal wordt via een verrekening een gedeelte meegenomen. De slechtste vluchten vallen af. Je hoeft dus niet alle vluchten gemaakt te hebben. Grofweg kun je stellen dat je één van de vier wedstrijden in een jaar wel kunt missen zonder je deelname aan het Nederlands kampioenschap op het spel te zetten. Als je de winnaar bent in deze competitie dan mag je jezelf terecht de Nederlands kampioen F3A-X (IMAC) noemen.

Onder het motto: “Big is beautiful” en “Kunstvlucht is leuk” wordt er F3A-X gevlogen. Dit is een tak van de RC-Kunstvlucht met grote modelvliegtuigen. Deze modellen zijn schaalmodellen van full-scale aerobatics vliegtuigen. De vliegtuigen die vliegen in de F3A-X klasse moeten voldoen aan de volgende basis eisen:

  • Schaalmodellen van een mandragend vliegtuig. Dus geen opgerekte F3A toestellen.
  • Spanwijdte monodekkers minimaal 2mtr
  • Spanwijdte dubbeldekkers minimaal 1.65mtr
  • Maximaal gewicht inclusief brandstof 20kg

De beschreven spanwijdte is de spanwijdte van het originele ontwerp. Naast een minimum spanwijdte geldt de 10% schaalregel. De meeste vliegtuigen zijn uitgerust met een benzinemotor tussen 45cc en 150cc. De figuren worden nog een graad complexer en er zijn meerdere geïntegreerde figuren in het programma.

Al met al een geweldige prestatie van een lid van de Modelvliegclub Nederweert, waarvan het vliegterrein ligt bij Leveroy in de nabijheid van de Houtsberg.

Advertentie

Er zijn nog geen reacties geplaatst.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Advertentie

De sfeervolle Raadzaal van Museum W
Cultureel Lint op 22 september
18 september 2024 | 18:00
Toekomst Sportpark Ospel-1
Hoe ziet het sportpark er over 10 jaar uit?
18 september 2024 | 17:09
1Overlijdensbericht Theu Ramaekers
Evers Uitvaartverzorging
 
18 september 2024 | 17:00
Kessels Installaties zorgt voor een warme overdracht Stockmans Installatieburo
Overname Stockmans door Kessels Installaties
18 september 2024 | 16:34

Advertentie