Skip to content

Randweg of huidige weg?

Redactie
22 mei 2017 | 11:10

Advertentie

Provinciale Staten van Limburg neemt pas op 29 september een nieuw besluit over de projectopdracht voor de Randweg N266 Nederweert. De bedoeling was dat dit besluit volgende maand zou worden genomen, maar om procedurele redenen is die termijn over de zomervakantie heen getild. De gemeente Nederweert en de provincie werken al langer samen aan het verbeteren van de verbinding tussen de A2 en de N266. Hoe zat het ook alweer.

Op 7 februari 2017 trokken Gedeputeerde Staten (GS) het statenvoorstel voor het vaststellen van de Structuurvisie Randweg N266 in. In deze structuurvisie kwam variant 3 van alternatief 2A als het voorkeursalternatief uit de bus. Voor wie het niet meer weet: een randweg ten noordwesten van de kern Nederweert. De weg sluit aan op Randweg Zuid bij McDonalds en ten zuiden van Brug 14 op Rijksweg Noord (N266).

Gelijkwaardig uitwerken
GS wil dat er naast dit voorkeurstracé een verbetering van het bestaande tracé (alternatief 0-plus) op gelijkwaardig detailniveau wordt uitgewerkt. Gedeputeerde Geurts heeft inmiddels toegezegd hiervoor met een nieuw voorstel te komen.

Werkoverleg
In een werkoverleg op 20 april hebben leden van Provinciale Staten (PS), de gemeenteraad, gedeputeerde Geurts en wethouder Van Meel hun ideeën en meningen onderling uitgewisseld. Deze zijn verwerkt in de door GS vastgestelde concept-projectopdracht.

Wat wordt onderzocht?
De vervolgonderzoeken moeten medio 2018 gereed zijn. Vervolgens maken PS eind 2018 een keuze voor één van beide alternatieven. De onderzoeken bestaan uit:

  • Opstellen visie Kanaalzone voor het 0-plus-alternatief. Vragen die hierbij centraal staan zijn: welke onderdelen van de Kanaalzone kunnen wel of niet aangelegd worden en wat zijn de alternatieve mogelijkheden als er gekozen wordt voor een verbetering van het bestaande tracé van de N266?
  • Verkeerskundig onderzoek naar de effecten van de plannen voor de Brabantse regio. Oftewel: welke gevolgen hebben de economische ontwikkelingen in de regio Eindhoven/Helmond op de verkeersintensiteiten in de regio? Er worden plannen opgesteld voor verbetering van de N279 tussen Helmond en Veghel en de A67 tussen Asten en Eindhoven. Als deze plannen doorgaan, wat betekent dit dan voor de verkeersdrukte op de N266 in Nederweert?
  • Calamiteitenroute. Bij een calamiteit op de A2 wordt de N266 gebruikt als omleidingsroute. Voor beide alternatieven wordt onderzocht wat de gevolgen zijn voor deze calamiteitenroute.
  • Gevolgen voor het onderliggend wegennet. Beide alternatieven hebben gevolgen voor het lokale wegennet. Deze worden nu in beeld gebracht. De raad heeft eerder al aangedrongen op een onderzoek naar de effecten van de randweg.
  • Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA). Voor het voorkeursalternatief is in het verleden een MKBA opgesteld. Omdat de vervolgstudies de gevolgen voor het verkeer gedetailleerder in beeld brengen, kan er een betere MKBA worden opgesteld. Ook voor het 0-plus-alternatief wordt een vergelijkbare MKBA opgesteld.

PlanMER
In het verleden zijn op hoofdlijnen al de effecten van beide alternatieven in een Milieueffectrapportage (PlanMER) in beeld gebracht. De resultaten hiervan zijn nog actueel en vormen samen met de bovengenoemde onderzoeken de basis voor een evenwichtig besluit door PS.

Planning

  • 11 juli 2017: behandeling/advies aan PS in de gemeenteraad
  • 29 september 2017: vaststelling projectopdracht door PS
  • mei 2018: oplevering aanvullende onderzoeken
  • juli 2018: behandeling in de provinciale commissie Mobiliteit en Duurzaamheid
  • september. 2018: openbare informatieavond
  • september 2018: behandeling/advies aan PS in de gemeenteraad
  • oktober 2018: besluit PS over de alternatiefkeuze

Advertentie

16 Reacties

  1. @ Harold:

    Goed idee om in deze komkommertijd er weer een discussie over de Randweg in te gooien!

    Altijd goed voor aandacht en een heleboel discussie van zowel voor als tegenstanders!

  2. Ok, die kop ik in 🙂 Ik wil nog wel een aanvulling op het onderzoek zien: wat is de impact op de verkeersdrukte op de N266 van 1) het industrieterrein op de Pannenweg dat zich suc6vol uitbreidt? 2) van de actie “mijd de spits op de A2”? En is het dan nog reeel om te denken dat een oppimpen van de bestaande weg een oplossing is die de komende 25 jaar voldoet? En dat rekening houdend met een continue toename van verkeersdrukte zonder bijzondere aanleidingen zoals hier genoemd…? Er ligt nu een kans die benut moet worden.

  3. O jee, is het weer zover, begint het gezever weer over deze weg.
    weer een onderzoek waar de gemeente zijn gelijk toch wil halen.

  4. Het gros van de nederweertenaren ziet wel in dat deze weg nodig is.
    Alleen die 2 bussen die naar maastricht zijn geweest niet.
    Gewoon morgen mee beginnen!

    • Een wat overhaaste conclusie, Roy. Ik ben niet met de bus naar Maastricht geweest, maar zie de randweg absoluut niet zitten.

    • Als we nu de nieuwe Randweg niet aanleggen, dan krijgen we daar over een aantal jaren enorme spijt van!
      Want heb je de gemiddelde leeftijd van de tegenstanders gezien, bijna allemaal late 50gers en 60gers!
      En tegen de tijd, dat de weg tegen enorme kosten, gedwongen aangelegd moet worden, zijn diezelfde tegenstanders dood of zitten dement in het bejaardentehuis!
      En door hun egoisme, een misschien wel bijna falliette erfenis aan de huidige jeugd achterlatend.
      Want het verkeer zal alleen maar toenemen, Herpertz komt erbij, en over een poosje VDL en nog meer bedrijven, maar daar geven de tegenstanders niks om, het zal hun tijd wel duren!
      Over egoisme gesproken!

    • Het is niet mijn bedoeling om iemand te “krenken” maar ik denk vaak dat een gedeelte van de tegenstanders al dement is en stil is blijven staan in het verleden.
      Voor de goede orde, het heet tegenwoordig geen bejaardenhuis meer maar verzorgingshuis.

    • Dat klopt, bejaardentehuis heet tegenwoordig verzorgingshuis of zorginstelling!
      Het is niet mijn bedoeling, om de mensen in een zorginstelling te beledigen!
      Maar veranderd niets aan mijn standpunt, dat Nederweert razendsnel aan het veranderen is, en dat bij die veranderingen ook een nieuwe randweg bij hoort!
      Zo simpel is het.

    • Als die ‘oudejes’ dan toch dement zijn, dan rijden ze ook geen auto meer. En dus wordt het toch minder druk!

  5. Ik wil ook wel een gooi doen. Ik snap eigenlijk niet helemaal wat men wil op pimpen aan de huidige weg.
    Vanaf de rotonde vanuit Someren gezien heb je eerst de afslag nabij het chinees restaurant. Langere uitvoegstrook in beide richtingen? Kan. Verkeerslichtinstallatie? Weinig kans, houdt het doorgaande verkeer teveel op.
    Afslag bij St. Joseph. Zelfde verhaal als hierboven.
    Kruispunt bij brug. Rijrichting van de Brugstraat wordt aangepast evenals kruispunt zodat er vanuit de N266 goed kan worden in gereden. Verders lijkt mij daar nog weinig aan te passen. Een ongelijkvloerse oversteek voor fietsers en voetgangers zou leuk zijn, maar je moet wel 5 meter hoogteverschil overbruggen.
    Dan heb je nog de afslag bij Staat. Een paar jaar geleden is er al eens over gesproken om deze af te sluiten. De ondernemers van het industrieterrein aldaar vonden dat niet zo’n geweldig idee. Evenals de burgers er rondomheen, want die waren bang dat het transport van en naar dan via hun woonstraten zou moeten. Wat natuurlijk niet bijdraagt aan hun woongenot.
    Dan heb je nog een aantal aanwonenden tussen Staat en de Pastoor van der Steenstraat. Die willen toch fatsoenlijk bij hun huisje blijven komen met fiets en auto. Daar zul je toch rekening mee moeten houden.
    Dan zou je nog iets kunnen doen aan geluidswering tussen de chinees en de afslag bij onze senioren. Maar ik kan me niet echt voorstellen dat er veel mensen daar blij van worden als hun uitzicht zomaar ineens wordt weggehaald. De rest van het stuk is er op dat vlak nauwelijks iets mogelijk.

    En dan snap ik de reactie van veel mensen uit Eind niet helemaal. Dit gaat over de N266 maar het heeft ook invloed op de N275. Het stuk van de kanaal tot aan de snelweg is nu al vaak druk. Met een groter wordend industrieterrein Pannenweg wordt dat er niet beter op, zie ook de verhuizing vandaag van Herpertz. Veel inwoners van Eind zullen toch regelmatig van deze weg gebruik moeten maken om in Weert te komen of om op de snelweg uit te komen.

    • Weinig aan toe te voegen. Behalve:
      – dat er aan 15 absurd vaak door vrachtwagens door het rood wordt gereden (hier heeft een flitspaa dus well zin)
      – Sluit dan meteen de Hulsenweg buiten (dus niet binnen) de bebouwde kom af. Scheelt een hoop sluip verkeer.

    • De Hulsenweg juist niet afsluiten dit is DE toegangsweg voor Ospel en Budschop om naar Weert en de A2 te gaan, maak hier een rotonde of stoplichten
      Het is wel duidelijk dat er een randweg moet komen, maar het huidig plan lost niets op, Wat heb je aan een weg van 3 KM met 6 rotondes waarbij het halve buitengebied Nederweert niet meer met de fiets naar het centrum kan.
      er zijn maar 2 opties:
      – De huidige weg verlaagd aanleggen, zonder afslagen naar het centrum, zodat het verkeer rustig 50 KM/uur kan doorrijden
      – Of een randweg van de A2 via de Molswinkelsdwarsdijk aansluiten op de kanaaldijk dan heb je maar 2 rotondes/stoplichten nodig (bij de Bloemerstraat en de Booldersdijk)..

    • De Hulsenweg is niet de toegangsweg voor Ospel, dat is de Hoofstraat. Mensen van Ospel horen niet door Budschop te rijden als ze de gemeente willen verlaten. Daarnaast denk ik dat met het afsluiten van de Hulsenweg de andere kant van de kruising met de N275 wordt bedoeld.
      Wat betreft Uw opties aangaande de N266 wil ik het volgende ter overdenking meegeven.
      Huidige weg: geen afslagen meer betekent dat alle verkeer van en naar centrum moet gebeuren via Lindenstraat, Strateris, en een nieuw aan te leggen weg door Hoebenakker die aansluit op de rotonde langs de Zuid-Willemsvaart. Daarnaast voorzie ik een ruimteprobleembij brug 15, zowel in hoogte als breedte.
      Alternatieve route: via de Molswingelsdwarsdijk heb je inderdaad weinig problemen met kruisend verkeer, wat het goedkoper maakt. Je gaat echter voorbij aan een belangrijk punt. De verkeersstroom die je wilt omleiden naar buiten de kern is verkeer vanuit Someren alsook verkeer komende vanaf industrieterrein Helmond, en vice versa natuurlijk. De route via de Molswingelsdwarsdijk en een nieuwe aansluiting op de A2 is dan fors om waardoor deze niet gebruikt wordt door de beoogde groep. Daarnaast staat rijkswaterstaat niet te springen om extra afslagen aan snelwegen te bouwen. Alternatieven als deze zijn overigens wel voorgesteld en onderzocht.

  6. Onbegrijpelijk dat er al zoveel tijd en nog veel meer geld is verkwist voor iets waarvan al lang heel erg duidelijk is, dat het er moet komen. Nederweert kan niet zonder de nieuwe randweg. Als er niet zo lang was getreuzeld en gekletst, dan was die weg al bijna half klaar geweest en ook al voor een groot deel betaald met het geld dat nu alle onderzoeken e.d. al hebben gekost.

  7. Deze “nieuwe weg” zal smorgens, indien de A2 niet word aangepast weert eindhoven,
    geheel vol staan, want tomtom geeft bij file een alternatieve route aan, en deze weg zal dan een sluiproute worden.
    eerst zal het file probleem richting eindhoven moeten aangepast..
    laat de gemeente en de provincie zich daar maar eens meer energie in steken.
    En de redenatie van sommige hierboven zijn niet/slecht onderbouwd op feiten,

  8. Als je een randweg maakt, dan geen zo dicht op de kern, Een fatsoenlijke randweg maken met weinig afslagen/rotondes, waar snelheid in zit (80) en zo min mogelijk mensen last van hebben. En als die echt noodzakelijk is, dan mag/moet ie ook paar cent kosten. En niet zo’n instap-modelletje-randweg wat onvoldoende oplost.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Advertentie

Bowl of vegetable Soup with chicken. Selective focus
Iedereen is van harte welkom
20 september 2024 | 19:30
2024_09_20 Ongeval tractor auto Lage Kuilen Nederweert-2
Flinke ravage op de Lage Kuilen
20 september 2024 | 18:39
Screenshot
Widow Clicquot
20 september 2024 | 17:00
2024_09_20 Brand Leveroyseweg Heythuysen caravan en tuin-4
Gelukkig raakte niemand gewond
20 september 2024 | 15:12

Advertentie