Skip to content

Boekbespreking door Joep – roman DJ

Redactie
31 maart 2017 | 18:26

We sluiten de Boekenweek af met een blik op het laatste werk van Kluun, de roman DJ. In de dance-scene gaat groot geld om. Dat betekent dat er in die wereld ook sprake is van de nodige seks, drugs en klappen op de schouders, en dat je die laatste niet met vriendschap dient te verwarren. Daar komt ‘Kluun’ laat achter, (ook de naam van) de hoofdpersoon uit deze roman. Net als zijn geestelijk vader heeft de fictieve Kluun veel succes gehad met zijn eerste boek.

DJ is een slim gecomponeerd, even hilarisch als schrijnend verhaal over een schrijver die verstrengeld raakt met een wereldberoemde dj, zijn jeugdvriend Thor. Entertainment op hoog niveau, maar ook een hekeling van een wereld die aan soms obscene belangen ten onder gaat, met inbegrip van dubbelspel, verraad en misbruik.’ Het is vijf jaar geleden dat Haantjes, de laatste roman van Raymondus Godefridus Norbertus van de Klundert verscheen. DJ had in mei 2014 al moeten verschijnen, maar werd keer op keer uitgesteld. DJ is het verhaal over Thorwald van Gestel. Als dj Thor beleeft hij grote successen totdat hij voor de sensatiepers uit de Verenigde Staten moet vluchten na een schandaal met gedrogeerde dames is zijn penthouse te Las Vegas. Hij duikt onder bij Kluun.

Het frappante aan de ‘echte’ schrijver Kluun is dat hij telkens een flinke dosis zelfspot in zijn verhaal stopt, maar dat hij ook de werkelijkheid en de dingen die hij zelf meemaakt verdraait en samenvoegt tot een smeuïg verhaal. Kluun ziet wederom de kans om het gelijknamige personage dat hij van zichzelf maakt af te schilderen als een Brabantse boerenlul die tot zijn eigen verrassing de grote oversteek maakt naar Nevada en onwennig rondbanjert in de nieuwe wereld van glamour en successen van zijn kameraad. DJ Thor is overigens ook een bestaand persoon welke hij nooit heeft verteld dat hij zijn verhalen en avonturen wel eens zou kunnen gebruiken voor een roman. Ondanks dat hij hem wel het manuscript heeft laten lezen, blijkt hij niet gelukkig met resultaat en heeft zijn management gedreigd met juridische stappen om de verschijning ervan te voorkomen. Tevergeefs.

Van Kluuns boeken werden ruim twee miljoen exemplaren verkochten. Zijn werk is in meer dan dertig landen vertaald. Komt een vrouw bij de dokter (2003) is het best verkochte romandebuut aller tijden.

DJ van Kluun kost € 19,99. Morgen krijg je het boekenweekgeschenk van Herman Koch er nog gratis bij.

Er zijn nog geen reacties geplaatst.