Skip to content

Wat is er aan de hand op de A2 Weert – Eindhoven?

Redactie
14 september 2016 | 21:45

Advertentie

A2 asfalt pion-3Op de A2 tussen Weert en Eindhoven staan elke werkdag files. Vooral in de ochtendspits richting Eindhoven is sprake van structurele congestie. Naast -uiteraard- de dagelijkse gebruikers voelen de betrokken gemeenten en provincies hiervan de negatieve gevolgen voor de bereikbaarheid van hun regio. Ook bestaat de sterke indruk dat er sprake is van sluipverkeer, met negatieve gevolgen voor leefbaarheid en verkeersveiligheid in een aantal dorpskernen.

Voor de regiopartijen is de situatie op de A2 reden om aan te dringen op maatregelen die de doorstroming verbeteren. Hiervoor wordt een zogenaamd MIRT-onderzoek uitgevoerd waarin de verkeerssituatie op de A2 Weert – Eindhoven wordt onderzocht. ‘MIRT-onderzoek’ wil zeggen dat het is opgenomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport van de rijksoverheid.

De minister van Infrastructuur en Milieu informeert de Tweede Kamer over de voortgang van deze projecten en over de besluiten die over de projecten genomen worden. Verbreding van de A2 zal wel worden onderzocht (in de oplossingenfase), maar hiervoor is voorlopig geen geld beschikbaar.

De komende maanden wordt als eerste fase een probleemanalyse uitgevoerd waarmee de problematiek op en rond de A2 in beeld wordt gebracht.

Wat gaan ze doen?
Het MIRT-onderzoek bestaat uit twee fasen: de probleemanalysefase en de oplossingenfase. De probleemanalyse bestaat uit vier onderdelen:

  1. Actualiseren van het verkeersbeeld ten aanzien van de doorstroming op de A2 in de huidige en toekomstige situatie
  2. Onderzoek naar sluipverkeer in de regio met behulp van Bluetooth-technieken
  3. Gebruikersonderzoek om een beeld te krijgen van het reisgedrag en de beleving van automobilisten op de A2
  4. Onderzoek naar de verkeersveiligheid op de A2

In de oplossingenfase worden de maatregelen onderzocht die de bereikbaarheid van de regio kunnen verbeteren. Een voorbeeld hiervan is de verbreding van de A2 maar ook andere maatregelen komen hierbij aan bod.

Hoe word je betrokken?
Voor een volledige en correcte probleemanalyse maken ze gebruik van de kennis van inwoners en weggebruikers die de situatie goed kennen. Op 18 en 20 oktober wordt een informatiemarkt gehouden waarin de eerste resultaten zichtbaar worden.

In oktober komt de website www.MIRTA2WE.nl beschikbaar. Hier vind je informatie over het project. Daarnaast kun je via deze website online je bijdrage leveren en met elkaar in discussie gaan.

Onderdeel van de probleemanalyse is het gebruikersonderzoek. In het gebruikersonderzoek wordt een enquête afgenomen onder een representatieve groep A2-gebruikers. De resultaten uit de enquête worden eind september verdiept in een focusgroep met gebruikers.

Onderzoek naar sluipverkeer
De komende week ga je ook op straat zien dat ze met het onderzoek bezig zijn. In week 38 vindt in het gebied namelijk een uitgebreid verkeersonderzoek plaats. Met dit onderzoek gaan ze de verkeersstromen in het gebied in beeld brengen. Hiervoor worden die week op 30 locaties bluetooth-apparaten geplaatst. Met deze apparaten kunnen ze routes van voertuigen in beeld brengen zonder dat daarmee de privacy van weggebruikers in het geding is. Het onderzoek geeft informatie over de omvang van het sluipverkeer in de regio en de routes die hierbij gebruikt worden.

Advertentie

15 Reacties

  1. Als de op / afritten worden aangepast worden, het in / uitvoegen is een grote veroorzaker van de files, en het stuk valkanswaard 3 baans.

    • Helemaal mee eens en met name het in/uitvoegen is een grote veroorzaker.
      Als men gewoon links of rechts blijft rijden is er, meestal, niet veel aan de hand maar het vlug nog even van rijbaan wisselen, omdat het daar iets sneller gaat.
      Kortom het ligt, voor een groot deel aan, enkele, weg(mis)bruikers, alles wat er achter komt moet even op de rem.
      Ook vrachtverkeer welk meent te moeten passeren is hieraan debet.
      Meer discipline zou al een groot deel oplossen maar helaas niet alles.

  2. Ik zag er al 1 staan op het viaduct bij afslag Weert-Noord. Maar hoe weet dat ding nou dat ik gewoon in Maarheeze werk en dus niet zoals 99% van die mensen daar snel eraf ga om vervolgens net voor de spoortunnel weer de A2 op te vliegen en zo maar liefst 10 auto’s achter me te laten in de file (oftwel, dat ik dus geen sluipverkeer ben maar gewoon naar mijn werk rijd)!?

    • Als het goed is tellen ze ook bij opritten. En zo zien ze dus hoeveel eraf gaan en hoeveel erop komen. Dat geeft een grove indicatie.
      Daarnaast biedt bluetooth tellen (ondanks dat het de privacy zou waarborgen) de mogelijkheid om device-namen te registreren. “iphone van renej” eraf in Maarheze en nergens meer erop is dus een regionale werker………

    • oke duidelijk…. Maar dan moet ik ze teleur stellen want ik heb mijn bluetooth standaard uit staan op de telefoon dus als ik het goed begrijp word ik dan dus helemaal niet geregistreerd.

    • Klopt. Zie http://www.hig.nl/nl/traffic-systems/monitoring-en-registratie/verkeerstellers
      Daar staat hoe het werkt. Je Bluetooth adres wordt geregistreerd. In tegenstelling tot de genoemde ‘privacy’ uit het artikel is dit dus niet zo anoniem als de bekende draden over de weg die enkel auto’s tellen.
      Als jij geen bluetooth apparaat aan hebt staan, gaan ze jou dus niet tellen. Natuurlijk houden ze in de berekening over die cijfers wel rekening met een % bluetooth-loze (en waarschijnlijk ook bluetooth-dubbele) voertuigen.

  3. “Ook bestaat de sterke indruk dat er sprake is van sluipverkeer” ………
    Understatement van het jaar, lijkt me. Vraag maar eens aan de bewoners van Maarheeze en Leende. Regelmatig situaties waarin bewoners van die dorpen nog niet van hun eigen oprit komen vanwege de file in die dorpen.
    Gelukkig is dit probleem nog niet zo nieuw. Het is pas ontstaan in 2010 na de verbreding en aanpassing van de Randweg A2 in Eindhoven.
    Bij het maken van de ecoducten in Weert (2013) en Leenderheide (2014) moeten de wegwerkers destijds al gek zijn geworden van al het sluipverkeer daar, en de dampende files die onder hun ‘werkplek’ stonden. Overigens zijn beide ecoducten – in mijn beperkte visie op wegenbouw – niet geconstrueerd met het oog op een mogelijke verbreding van de A2. Dat betekent dus dat beide ook weer op de schop moeten als de A2 verbreed moet worden.
    Maar gelukkig komt er onderzoek.
    Advies aan alle sluiprijders: Zet van al je apparaten bluetooth aan, dan tel je misschien voor meer ‘sluipers’ en wordt het probleem mogelijk eerder aangepakt.

  4. Eerst al eens beginnen met uit te zoeken hoe men handhavend op kan treden tegen het Inhaalverbod voor Vrachtwagens tijdens spitsuren.

    De hele vakantie heb ik zonder probleem door kunnen rijden, behalve die ene dag toen Meneer de truckert tussen afslag Nederweert en Weert 3 vrachtwagens in moest halen (Geen Pool gewoon NL Kenteken).

    Bij afslag weert stuikte alles meteen doordat achter deze vrachtwagen een 2 rijige colonne van 1 KM ontstaan was. Invoegend verkeer kon er niet tussen en alles viel stil…………

    Dit terwijl de verkeersdrukte zeker 30% minder was als normaal.
    En dat voor een snelheidsverschil van +/- 2 KM……….

  5. heel herkenbaar inderdaad Roy, ik zie er dagelijks vrachtwagens inhalen tijdens de spits en dan heb ik het niet over even opzij gaan zodat een andere vrachtwagen in kan voegen bij een oprit maar echt gewoon inderdaad even 3 man inhalen met 2 km verschil, levensgevaarlijk!

  6. Gewoon oplossen en tijdens de spitsuren de vrachtauto boven de 10 ton stil zetten. Zijn ze misschien wat later thuis maar dat hoort bij hun werk, ben zelf jaren Internationale chauffeur geweest, en weet wat er speelt. Heden is de vrachtauto de grootste file veroorzaker tijdens de spitsuren. Als je als beroep vrachtwagen chauffeur kiest dan weet je dat je niet altijd optijd thuis kan zijn.

    • Lekker kortzichtig, zeker voor iemand die zelf chauffeur is geweest. Je zou ook kunnen steken al het personenauto verkeer in de spits van de weg af. Probleem óók opgelost. Zo simpel werkt het niet.

  7. Het is al jaren bekend dat de snelheid veel problemen veroorzaakt.
    Als je 134 rijd dan wordt je nog steeds bijna van achter aangereden en als je dan naar rechts gaat kom je op de baan van het vrachtverkeer.dan moet je 40 km terug en je komt niet meer in de gelegenheid om vrachtwagens in te halen.
    Waarom moeten er zoveel mensen altijd te hard rijden,het is een kleine moeite om iets in te houden zodat iemand van rechts in kan voegen.
    Wat mij betreft om de 200 meter een flitspaal.

    • Waarom er mensen zijn die denken dat zij bv harder mogen rijden weet ik niet , zou het iets met opvoeding of het aanpakken te maken kunnen hebben?

  8. ik weet niet hoor, maar het is mij in de spits richting Eindhoven nog nooit gelukt om ook maar de 130 aan te tikken, laat staan er over heen.. Meestal rij ik gemiddeld 115 op de linker baan en dat is echt niet omdat ik niet harder wil…

  9. kijkt men ook naar al die voorkruipers die er bij het benzienstation bij Maarheeze snel afgaan en verderop weer moeten invoegen. Dat is een van de grote veroorzakers. Allemaal bekeuren die sluipers daar.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Advertentie

Bowl of vegetable Soup with chicken. Selective focus
Iedereen is van harte welkom
20 september 2024 | 19:30
2024_09_20 Ongeval tractor auto Lage Kuilen Nederweert-2
Flinke ravage op de Lage Kuilen
20 september 2024 | 18:39
Screenshot
Widow Clicquot
20 september 2024 | 17:00
2024_09_20 Brand Leveroyseweg Heythuysen caravan en tuin-4
Gelukkig raakte niemand gewond
20 september 2024 | 15:12

Advertentie