De plannen voor een gezamenlijke spoedpost vordert gestaag. De volgende stap in een betere samenwerking tussen huisartsen en SJG Weert wordt gezet. Vanaf 1 mei kunnen huisartsen hun patiënten elektronisch verwijzen naar het Weerter ziekenhuis.
Samenwerking huisartsen en
SJG Weert stap vooruit
Voordelen voor de patiënt: de toegangstijden zijn direct inzichtelijk en doordat de huisarts de verwijsbrief elektronisch verstuurd naar het ziekenhuis beschikt de specialist over de juiste informatie.
Stijn Kerkhoven is huisarts in Maarheeze en geeft aan dat met de mogelijkheid tot elektronisch verwijzen er een wens van de huisartsen in vervulling gaat. Stijn: “Via ZorgDomein heb ik een helder overzicht van de beschikbare zorg binnen SJG Weert en kan ik samen met de patiĂ«nt kijken wat de mogelijkheden zijn. Je ziet de actuele toegangstijden op het scherm en kan de patiĂ«nt direct laten weten waar hij of zij aan toe is. Zo ben je meer betrokken bij de verwijzing en dat vind ik een groot voordeel. Daarnaast zie je als huisarts ook direct welke criteria er bijvoorbeeld zijn voor een snellere verwijzing. Als de patiĂ«nt daaraan voldoet, kan ik dat nu met Ă©Ă©n druk op de knop aangeven. Voorheen moest ik daarvoor bellen of faxen. De polikliniekassistent zorgt vervolgens voor het inplannen van de afspraak binnen de aangegeven tijd.”
Met het elektronisch verwijzen wordt het voor de huisarts makkelijker en sneller om een patiĂ«nt te verwijzen. Dat heeft ook zo zijn voordelen voor de patiĂ«nt legt Franka van de Laar, manager bedrijfsvoering SJG Weert, uit: “Door de elektronische verwijzing kan de huisarts heel makkelijk de relevante informatie meesturen. Informatie die altijd leesbaar is. Als de patiĂ«nt dan op het spreekuur van de specialist komt, is deze nog beter op de hoogte van de situatie dan met een papieren verwijzing het geval is. De patiĂ«nt komt daarmee ook altijd direct bij de juiste specialist op het juiste spreekuur.” “En als huisarts kun je de patiĂ«nt vooraf goed voorbereiden op de afspraak” vult Stijn Kerkhoven aan: “Het systeem geeft informatie die goed is om vooraf te weten. Die kan ik dan met de patiĂ«nt doornemen. Moet er bijvoorbeeld eerst een onderzoek plaatsvinden voordat een bezoek aan de specialist zinvol is? Is het belangrijk dat de patiĂ«nt begeleiding meeneemt omdat autorijden na een bepaald onderzoek niet meer veilig is? Heeft de patiĂ«nt eraan gedacht een actuele medicatielijst mee te nemen? Door dat vooraf met de patiĂ«nt door te nemen verlopen de afspraken in het ziekenhuis ook veel efficiĂ«nter en daar heeft de patiĂ«nt dan weer voordeel van.”