Skip to content

Provinciale Staten laten niks heel van plannen randweg Nederweert

Redactie
14 januari 2017 | 13:52

Advertentie

De aanleg van de randweg om de kern Nederweert hangt volgens 1Limburg aan een zijden draadje. De Limburger kopt: “Gehakt gemaakt van randweg”. Gistermorgen werden in de statencommissie de plannen van de randweg besproken. Alleen CDA, VVD en waarschijnlijk ook 50PLUS blijken vooralsnog voorstander te zijn. Dit is echter niet genoeg voor een meerderheid in het Limburgse Parlement waar op 10 februari een besluit wordt genomen.

Ruim 40 tegenstanders gingen vrijdagochtend met een bus vanuit Nederweert naar Maastricht om hun stem kracht bij te zetten. Ze vinden de randweg geen oplossing voor de huidige problemen. Tegenstanders van de randweg zijn voornamelijk gezinnen en bewoners van Nederweert die de Randweg vlak naast hun woning krijgen of zich niet gehoord voelen over hun mening betreffende de weg. Ook bewoners van bijvoorbeeld de Molenweg verzetten zich tegen de plannen omdat ze bang zijn voor een flinke verkeerstoename in hun straat.

Onvoldoende communicatie, onzorgvuldige planvorming en onjuiste informatie betreffende de uitvoering dragen volgens de tegenstanders bij aan het onbegrip voor de nieuwe Randweg in Nederweert. Veel commissieleden, maar ook de tegenstanders verwachten bovendien dat de weg veel duurder zal worden dan begroot. Het nut en de noodzaak is niet aangetoond en ze twijfelen aan de uitgangspunten. Ze vinden dat er te weinig oplossend vermogen in de randweg zit. Zo’n megaoperatie om de kanaalzone te ontwikkelen is wel heel mager. Deze gebied ontwikkeling is echte niet mogelijk zonder de randweg. De tegenstanders roepen dat er geen draagvlak is en dus een halt moet worden toegeroepen aan de voorgang.

De race is dus nog niet gelopen en de gemeente Nederweert moet alle zeilen bijzetten om het plan tot een succes te maken. Op 10 februari bepaalt het Limburgs Parlement definitief de koers. Als compromis komt dan mogelijk op tafel om niet alleen de plannen voor de randweg verder uit te werken, maar ook de variant om slechts de knelpunten op de huidige N266 aan te pakken. Voor die verdere uitwerking is anderhalf jaar uitgetrokken.

D66 Nederweert houdt op dit moment een raadpleging onder de inwoners van Nederweert. Elke huishouden heeft onlangs een folder met een unieke code ontvangen. Hiermee kan per huishouden één stem worden uitgebracht. Of dit een duidelijk beeld gaat geven over het draagvlak voor de randweg is de vraag. Er zijn veel reacties dat niet iedereen een code heeft gehad en mensen vragen zich af of één stem per huis houden wel representatief is.

Advertentie

33 Reacties

  1. Ik krijg de indruk dat de gemeente kost wat kost dit plan er wil doordrukken.
    als deze weg er moet komen voor het plan kanaalzone ???
    Maak dan een plan voor het park bij budschop, komt daar ook leven in de brouwerij.

    • Voor een tippelzone hoef je niet zoveel kosten te maken.
      En zeker geen randweg aan te leggen …….
      onder langs het water 2 meter gazon en tippelen [wandelen } maar !!!
      Om de 50 meter een zonnepaneel met een rood ledlampje en verder geen kosten.
      En de kazemat gebruiken voor relaxplek .
      Dit is zelfs leuk voor de Riva bewoners.
      Ben benieuwd ………… mijn advies is gratis !!!!!

    • Mooi…….als alle inwoners nu eens gratis advies geven! De praktijkmensen. Laten we één grote groep vormen en knopen doorhaken. De gemeente Nederweert een luistert oor heeft. Dan kunnen we SAMEN Nederweert tot het mooiste en bereikbaarste dorp van Limburg en Nederland maken. Laten we daar voor gaan. Nieuwe voornemens voor 2017. Het jaar wat al loopt. Maar het is nooit te laat!

    • Jacqueline,
      lijkt me gezellig jou idee.

    • Jacqueline
      Nee laat maar dan komt het van het vissen niks meer terecht.

    • Beste Sonja,

      Als u een nee/nee of nee/ja sticker heeft, heeft u inderdaad geen code ontvangen. Als u ons een mail stuurt met uw adres naar randweg@d66nederweert.nl zullen we ervoor zorgen dat u alsnog een code zult ontvangen.

      Mensen in het buitengebied die het Weekblad per post ontvangen hebben deze week ook nog geen code ontvangen. Zij zullen komende week bij het Weekblad alsnog een flyer met code ontvangen.

    • Ik ook niet

  2. Een drukke verkeersweg midden door het dorp is niet meer van deze tijd en bezorgt ook nog eens veel en in de toekomst nog meer overlast. Blijf bij de tijd en zetten stappen vooruit in plaats van achteruit.

    • Kan ook op andere manieren………zonder dat het zoveel geld kost……kwestie van logisch nadenken

    • Helemaal mee eens positieve Nederweertenaar.

  3. De weg verdiept aanleggen en ter hoogte van brug 15 een tunnelbak neerleggen. Weer twee-richting verkeer in de brugstraat invoeren. Je kunt ook een tunnel van zo’n 250 meter maken. Kost lang geen 20 miljoen. Hoeven de inwoners ook niet bang te zijn dat Nederweert zo armlastig wordt dat de enige redding nog is om ons maar over te leveren aan Weert.

    • @Graat
      Goed idee!!!
      Maar verdiep de weg dan tot voorbij de Chinees, dan hebben de ouderen er ook geen last van.

    • Het idee van de tunnelbak is helaas allang afgeketst door het (toenmalige) college. Te duur. Daarom blijf je met de huidige halfwas oplossing zitten.

    • Te duur?? of gewoon de randweg door willen zetten koste wat kost, tunnelbak is een heel goed idee en lang zo duur niet als de randweg

    • Marian….de verdiepte ligging…..

      Wij in Nederweert beschikken over genoeg bedrijven met kranen voor de graafwerkzaamheden en om een damwand te plaatsen.
      Er komt binnenkort een firma met grote kranen op het ind.terrein voor de betonnen leggers aan brug 15 te plaatsen maw. we kunnen het bijna zelf.
      De stoplichten weg en weer 2 richtingen in de Brugstraat en….”rijden sportieven”
      en de wandelaars/fietsers kunnen weer rustig oversteken via de BREDE brug.15.

      Geen grondaankoop nodig ,geen geluidswallen nodig [ is al aanwezig met damwand ]
      en geen planschadevergoeding betalen.
      En landbouwverkeer mag over de weg naar/van kruising Mac .D. blijven rijden.
      O ja…. ook geen extra rotonde nodig bij brug 14 [ weer bijna 1 milj. minder ]
      Rest alleen te vermelden dat dit echt goedkoper is en bijna…….. iedereen tevreden.

      Ook dit advies ……is gratis !!!

      ps. jammer vd. tippel/wandelzone .

    • Op zich klinkt een verdiepte weg interessant, echter een kollega van mij die in het Eindhovense woont kent een soortgelijke case. Daar werd niet voor een verdiepte weg gekozen omdat deze niet toekomstbestendig is. Een evtl. toekomstige verbreding (wegens toenemende verkeersdrukte) is simpelweg niet mogelijk, zonder astronomische kosten.

  4. Jammer dat niemand door heeft dat de drukte op de N275 ontstaat doordat de verkeersstromen vanaf de A2 richting Meijel / Helden en Helmond tot aan de Zuid Willemsvaart samen rijden.

    Dit is een van de basisproblemen en dat los je niet op door de huidige n266 verdiept te leggen.
    De enige oplossing hiervoor is de verkeersstromen te scheiden direct aan de A2.
    Het begin van de nieuwe weg en de carpoolplaats ligt er al, daar moet naar een oplossing gezocht worden.

    Met goede ontsluitingswegen richting Helmond / Venlo zal Weert / Nederweert voor vestiging van bedrijven interessant worden wat zeker en positief effect zal hebben op ontwikkeling Pannenweg en Kampershoek. Dus ook werkgelegenheid voor Nederweert op Fietsafstand.

    Dit moet je niet tegen laten houden door 40 mensen die een kleinere tuin krijgen.
    Overigens was ik die betreffende vrijdagochtend gewoon aan het werk net al vele andere voorstanders (nadat we op de 275 in de file hebben gestaan).

    • @Roy
      Klopt dat het probleem meer ligt op het stuk A2-Aveve. Maar als het verkeer afdraait richting de Mac los je niets op,want dat klein stuk blijft een druk punt ( flessenhals is alleen korter).
      Maar dit is simpel op te lossen door 2 fietstunnels ( bij de Mac en bij aveve, deze had heel goedkoop aan gelegd kunnen worden bij de realisatie van de randwegbrug) en dan de stoplichten bij de total weg en geen oversteek meer vanaf de Lindestraat naar de panneweg. Dan kunnen de stoplichten langer op groen blijven staan

    • Beste Con, de randweg als hij doorgaat komt die soms uw achtertuin te liggen, en de oversteek van de Lindenstraat waarom moet die weg?
      Heb je ooit gezien hoeveel verkeer er van die oversteek gebruik maakt, de enige oplossing is een nieuwe randweg om Nederweert heen, en de ruimte is er voor!
      Een vraag aan de tegenstanders van de randweg, als de gemeente voor de verdiepte ligging had gekozen waren jullie dan ook tegen die weg geweest of spelen hier persoonlijke belangen een rol,
      zoals dat die in jullie achtertuin komt te liggen?
      En die partijen die nu tegen zijn in PS, zijn hoofdzakelijk linkse partijen, en die moeten zoal niks van wegenaanleg hebben!

    • Beste voor de randweg ik snap niet wat mijn stemgedrag er toe doet, maar ik ben rechts georiënteerd en stem ook zo. Ik woon niet bij de randweg maar ik heb me in de materie verdiept en volg mijn gezond boerenverstand.
      De oversteek vanaf de Lindestraat moet enkel voor fietsers/voetgangers worden afgesloten dit levert betere doorstromen op de N 275 op maar moet open blijven voor auto’s want het is voor auto’ s de toegangsweg naar het centrum.
      dat er iets moet gebeuren is zeker want het verkeer wordt enkel meer ( heb ik verder niets op tegen, het is gewoon een feit) maar het kan allemaal beter, simpeler en goedkoper. Dus ik ben niet tegen de randweg maar wel tegen het huidig plan.

    • Aan de voorstanders van de randweg ! Op deze site wordt vooral afgegeven op de tegenstanders dat deze niet mogen klagen dat er een weg door hun tuin komt, dat de tegenstanders allemaal oude van dagen zijn en misschien niet meer leven als de weg er komt , dat de tegenstanders alleen maar JAN stemmers zijn, dat de weg zo hard nodig is vanwege verkeersdrukte enz. enz.

      Waarom zetten er dan mensen zich in tegen deze weg die er verder geen belang bij hebben en die hun niet raakt. In dit artikel staat nog eens mooi weer gegeven hoe het nu werkelijk is, of wat hebben de voorstanders hier op te zeggen ???

      13-01-2017•In de vergadering van Provinciale Staten in februari zal worden besloten of de plannen voor de randweg N266 Nederweert verder uitgewerkt gaan worden. De SP is hier nu al duidelijk over: deze plannen moeten van tafel. ‘Nut en noodzaak ontbreken, de weg lost geen problemen op en creëert alleen maar nieuwe en de risico’s zijn groot. En misschien nog wel het belangrijkste: het draagvlak onder de inwoners van Nederweert ontbreekt’, aldus fractievoorzitter Bram Schaminée tijdens de commissiebehandeling.
      Dankzij oplettendheid van de SP zijn de plannen voor de randweg N266 in Nederweert in 2015 bij Provinciale Staten pas weer goed in beeld gekomen. Op dat moment speelden deze plannen vooral in de gemeente, terwijl het gaat om een provinciale weg. In eerste instantie was het de bedoeling een verkeerskundig probleem op te lossen. Uit onderzoeken bleek echter dat dit probleem nauwelijks bestond. Sindsdien proberen voorstanders met man en macht argumenten te verzamelen om de weg toch door te drukken. Men schermt nu met de ruimtelijke ontwikkeling van de zogenoemde Kanaalzone in Nederweert. Deze plannen bestaan op dit moment echter vooral uit wensdromen van bestuurders. Nut en noodzaak ontbreken dus compleet. Daarnaast is het wat de SP betreft onrealistisch om de weg voor het huidige beschikbare budget van 20 miljoen euro aan te leggen. Daar is op zijn minst het dubbele voor nodig, denkt de SP.
      Tijdens de commissiebehandeling werd duidelijk dat een meerderheid van partijen zeer kritisch tegenover de plannen staat. De publieke tribune was gevuld met mensen uit Nederweert die zich zorgen maken. Er waren drie insprekers die de plannen voor de randweg fileerden. Alle drie vertegenwoordigden ze groepen waarmee de SP goed contact mee onderhoudt over de randweg N266. De Werkgroep Verontruste Burgers Nederweert bood gedeputeerde Geurts 1000 handtekeningen tegen de plannen aan.
      De commissie oordeelde dat de plannen in de vergadering van Provinciale Staten van 10 februari besproken gaan worden waarna het besluit zal vallen. De SP heeft voor zichzelf al een besluit genomen: de plannen moeten van tafel. ‘Nut en noodzaak ontbreken, de weg lost geen problemen op en creëert alleen maar nieuwe en de risico’s zijn groot. En misschien nog wel het belangrijkste: het draagvlak onder de inwoners van Nederweert ontbreekt’, aldus fractievoorzitter Bram Schaminée tijdens de commissiebehandeling.

  5. Welke file? Wat te denken van al die Nederweerternaren en andere Limburgers, die dagelijks richting Eindhoeven en terug moeten. Laat de provincie en gemeenten met de 20.000.000, euro hier fors voor lobbyen. Dan heeft heel Limburg zijn voordeel!

  6. ik begin me hier toch langzaamaan ontzettend te ergeren aan meneer “voor de randweg”. Natuurlijk is het ontzettend klote als je een huis van pak em beet 2,5 ton hebt en er opeens een randweg in je achtertuin komt. Denk je dat dat je huizenprijs ten goede komt? En dan zeggen dat “die paar mensen die er dan last van hebben” maar niet moeten zeuren…. Zal ik tegen alle hondenbezitters van Nederweert zeggen dat hun hond in jouw achtertuin mag komen schijten, want ja ach, heel Nederweert heeft dan geen last meer van poep alleen jij, maar ja dat is maar 1 persoon, die moet dan maar niet klagen. Sodemieter toch op man, kom liever met een goed alternatief waar iedereen blij mee is!

  7. Ik snap het even niet, ik dacht dat de nieuwe weg er moest komen voor de drukte op de weg bij brug 15 richting someren te ontlastten.
    nu komt ook de drukte richting meijel,venlo erbij.
    ik weet niet wat deze verkeer stroom iets van invloed heeft op de wegen richting someren.
    inderdaad doe iets aan de problemen op de A2 visa versa eindhoven.
    en geen vergoeding als ik een andere weg ga rijden, bv. via someren leende geldrop

    • @ dom dom: je doet je zelf gekozen naam eer aan.

    • Ik hoop dat de gemeente en de provinciale status de wijsheid bezitten een scenario/weg vooruit te kiezen dat/die toekomstbestendig is en rekening houdt met de toenemende verkeersdrukte en toekomst van Nederweert.

  8. Beste Roy,
    ik ben niet dom hoor, gebruik gewoon mijn verstand en logica.
    maar mij best hoor als U meent alle wijsheid in pacht te hebben.
    Dom is de dwangmatigheid van de gemeente
    Dom is de dwangmatigheid van sommige voorstanders
    voor het verkrijgen van hun gelijk.
    Nog dommer zijn de op de persoon gerichte reacties.

    • En dan zegt hij niks meer?

  9. Ik ben blij dat er een andere instantie die meer neutraal de situatie kan beoordelen hier een uitspraak gaat doen.

    Het wegwerken van knelpunten zal al heel wat schelen. Minder kruispunten, ongelijke overgangen (brug) voor fiets en wandelverkeer bij de lindenstraat en de Mac. Dat zou de doorstroming ten goede komen.
    De hoeveelheid verkeer blijft echter hoog en zal eerder toe dan afnemen. Ik blijf erbij dat wanneer het niet hoeft deze stroom gewoon buiten de bebouwde kom moet blijven

  10. Kanaalzone inrichten komt toch allemaal op de zijde van Nederweert.
    Dus Budschop hoort er dan nog steeds niet bij. Dus niet nodig !
    Wel brug 15 verbreden , en dan een richtings verkeer Brugstraat
    Wil je verbinden maak weer 2 richtingen op Brugstraat !


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Advertentie

Bowl of vegetable Soup with chicken. Selective focus
Iedereen is van harte welkom
20 september 2024 | 19:30
2024_09_20 Ongeval tractor auto Lage Kuilen Nederweert-2
Flinke ravage op de Lage Kuilen
20 september 2024 | 18:39
Screenshot
Widow Clicquot
20 september 2024 | 17:00
2024_09_20 Brand Leveroyseweg Heythuysen caravan en tuin-4
Gelukkig raakte niemand gewond
20 september 2024 | 15:12

Advertentie