Site pictogram Nederweert24

Keuze fietstunnel Nederweert in belang van een goede fietsverbinding

Op dinsdag 13 oktober ging de raad akkoord met het voorstel van B&W om te kiezen voor de aanleg van een fietstunnel onder de N275. Dit in plaats van een fietsbrug over de Zuid-Willemsvaart langs de N275. De toekomstige tunnel maakt deel uit van het project N266-N275 Nederweert. Een project waarbij we samen met de Provincie Limburg werken aan het verbeteren van de verbindingen. Dit doen we om de regionale bereikbaarheid, leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verbeteren.

Lokale belangen

De lokale belangen om voor een goede fietsverbinding tussen het centrum van Nederweert en Pannenweg/Schoor/Weert te zorgen, wogen zwaar mee bij het besluit om te kiezen voor een tunnel. Vooral omdat een ander uitgangspunt van het project is dat de bestaande oversteek over de N275 voor fietsers en voetgangers bij de Lindenstraat volgens het huidige plan gaat verdwijnen.

Fietstunnel in het totale project
Nu de gemeenteraad heeft besloten, blijft de aanleg van de fietstunnel onderdeel van het totale project N266-N275 Nederweert. Andere onderdelen zijn een brug over de Zuid-Willemsvaart met aansluiting op de N266 ter hoogte van de Schoolstaat, een capaciteitsverruiming van de rotonde op de N275 bij Nederweert-Eind, een fietsbrug over de N275 ter hoogte van de Nikkelstaat, het verbeteringen voor de doorstroming bij de A2 en de aanleg van een rotonde in Randweg West ter hoogte van De Bengele.

Hoe nu verder?
Ze werken de komende periode genoemde onderdelen nader uit in de zogenaamde haalbaarheidsfase. Hierin stellen ze eerst een voorlopig schetsontwerp op. Dit is een ontwerp waarmee ze een indruk kunnen geven hoe de onderdelen ingepast kunnen worden. Op basis van dit voorlopig schetsontwerp worden vervolgens een aantal verkennende onderzoeken op diverse aspecten (zoals bodem, milieu, water, ruimtelijke ordening, verkeer, flora en fauna, archeologie) uitgevoerd. Ook kijken ze naar bijvoorbeeld landschappelijke inpassing, eisen van andere overheden (bijvoorbeeld Rijkswaterstaat) of eisen uit vergunningen.

    

In gesprek met
De uitkomsten van deze stappen gebruikt de gemeente om het voorlopig schetsontwerp verder uit te werken. Parallel aan de totstandkoming van dit definitief schetsontwerp betrekken ze direct belanghebbenden en aanwonenden om kennis, meningen, reacties en standpunten uit de eerste hand te vernemen. Hiermee versterken ze het draagvlak voor het project.

Van schetsontwerp tot uitvoering
Aan het einde van de haalbaarheidsfase wordt bekeken of het schetsontwerp nog past binnen de projectdoelstellingen en of het nog past binnen het projectbudget. Als hieruit blijkt dat de aanleg van de projectonderdelen haalbaar zijn, werken ze het schetsontwerp uit tot een definitief ontwerp en kunnen ze het werk vervolgens gaan aanbesteden. Als alles goed verloopt, hoopt de gemeente in 2023 te kunnen starten met de aanleg.

Snelfietsroute
De raad stemde ook in meerderheid in om ‘in principe’ in te stemmen met de aanleg van de snelfietsroute Weert-Nederweert en een definitief besluit te nemen bij de vaststelling van de programmabegroting 2021-2024. De provincie heeft eerder aangegeven de aanleg van een snelfietsroute zeer kansrijk te vinden. Een besluit door Provinciale Staten over de snelfietsroute wordt eind dit jaar verwacht.

Mobiele versie afsluiten